و ضرورت تحقیق
مناطق شهری بهویژه شهرهای بزرگ از جنبههای مختلف برای گردشگران جاذب و دیدنی میباشند اما بهترین این جاذبهها شامل سه دسته عمده گنجینهها، نمایشگاهها و مراكز خریدوفروش بوده كه گردشگران را بهسوی خود میکشند. توسعه و بهبود تجهیزات ارتباطی و اتصال شهرها با گسترش زیرساختهای رفتوآمد، روزبهروز بهتر میشود و در نتیجه با شكل گرفتن بازارهای تازه در شهرها، گردشگران به شهرها و گردشگری در مراكز شهری جذب شده و همراه با توسعه شهرها، گردشگری شهری نیز رواج مییابد.
شهرهایی که دارای جاذبهها و تأسیسات گردشگری فراوان و غنی هستند غالباً تعداد زیادی از گردشگران را بهسوی خود جذب مینمایند. هر چه میزان این جاذبهها و تأسیسات بیشتر و متنوعتر باشد یقیناً بر ماندگاری و مدت اقامت گردشگران در شهر و درنتیجه رونق اقتصادی آن تأثیر به سزایی خواهد داشت. لاهیجان ازنظر جذابیت توریستی اهمیت زیادی دارد و سالیانه پذیرای دو میلیون گردشگر میباشد.
مفهوم کیفیت توریسم به توسعه پایدار مرتبط است. این شیوه بهطور فزایندهای به دو دلیل اساسی موردپذیرش واقع میشود. سطح بالای کیفیت توریسم ضرورتاً به معنی توریسم پرهزینه نیست بلکه به آن قسم جاذبهها، امکانات و خدمات توریستی اشاره دارد که در قبال پول هزینه شده به منافع ارزشمندی بینجامد. توسعه کمی و کیفی امکانات توریستی در رقابت برای جذب توریستهای تیزبین روشی کارآمد است. گردشگر با هر انگیزهای که به شهر سفر کند نیاز به محلی برای خواب استراحت و خوراک دارد. خدمات اقامتی گردشگران شامل مجموعهای از تشکیلات خوابگاهی میشود که امکان دارد بهصورت استراحتگاههای بسیار مجلل باشد یا فقط به یک تختخواب معمولی و صبحانه ساده محدود شود. میزان تسهیلات و خدمات بازتابی از نیازها و سلیقههای مختلف مسافران و میزان پویایی این بازار است که میتواند در میزان اقامت گردشگران در شهر نیز مؤثر باشد.
برخی از شهرها فاقد زیرساختهای مناسب گردشگری اعم از مراکز اقامتی و پذیرایی موزه و مراکز فرهنگی هنری میباشد و این امر باعث کوتاه شدن دوره اقامت گردشگران در محل میباشد. فقدان امکانات لازم برای تفریح و گردش و سرگرم نمودن گردشگران دوره اقامت گردشگران را کوتاه میکند و ازنظر اقتصادی بهرهوری بهینه رخ نخواهد داد. کمبود تنوع فضای اقامتی ازجمله مشکلات عدیده بسیاری از شهرها است.
فرم در حال بارگذاری ...