وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بازشناسی رابطه‌ی معماری بوم آورد و گردشگری و تأثیر متقابل این دو در مجموعه‌ی اقامتی و گردشگری

 
تاریخ: 28-11-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

پیش رو در حوزه‌های ذیل قابل‌بررسی خواهد بود:

 

– نگرش به اقلیم

 

– نگرش بر بازخوانی ویژگی‌های معماری بومی

 

– نگرش به فرهنگ

 

با توجه به آنچه بیان شد می‌توان این‌گونه برداشت کرد که معماری بومی در تعامل بافرهنگ و معماری است. در معماری بومی علاوه بر طبیعت و بوم، مؤلفه دیگری به نام فرهنگ نیز در طول تاریخ تأثیرات بسیاری بر ساختار معماری گذاشته است. درواقع این در نفس معماری بومی است که دو گونه پیوند اساسی را محترم بدارد. پیوند با محیط فرهنگی یا با سلسله ارزش‌های فرهنگی یا سلسله رفتارهای فرهنگی و قوانینی که در آن جاری است.

 

عوامل مؤثر بر شکل‌گیری معماری بومی:

 

– فرهنگ: اعتقادات، باورها، آیین‌ها، دین و مذهب.

 

– طبیعت: اقلیم و جغرافیا.

 

– اقتصاد: تأمین معیشت و انواع آن.

عکس مرتبط با اقتصاد

– اجتماع: ساختار قبیله‌ای و همگن و ناهمگن بودن اجتماع.

 

 1-2-سؤالات تحقیق

 

1-چگونه پارامترهای فضایی بومی را می‌توان در طراحی محیط اقامتی پیاده کرد؟

 

2-چگونه می‌توان با استفاده از ویژگی‌های کالبدی نظیر فرم و روابط اجزای کالبدی در راستای معماری بومی در مجموعه گردشگری گام مؤثری برداشت؟

 تصویر درباره گردشگری

 1-3-اهداف تحقیق

 

هدف کلی: طراحی مکانی مناسب جهت اقامت و پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی و محققان و رونق گردشگری.

 

اهداف اختصاصی:

 

– افزایش رشد اقتصادی

 

– گسترش صنعت توریسم

 

– تعامل فرهنگی- اجتماعی

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 1-4-اهمیت و ضرورت تحقیق

 

پایان نامه های دانشگاهی

 

 

     بسیاری از کشورهای دنیا برای جلب هرچه بیشتر گردشگرخصوصا گردشگران خارجی اقدامات گسترده‌ای را انجام می‌دهند که از آن جمله می‌توان به طراحی و اجرای ساختمان‌هایی با کاربری‌های رفاهی، خدماتی و تفریحی اشاره نمود. با توجه به نیاز گردشگران و خلأهایی که در اهواز به‌واسطه‌ی نبودن این مجموعه وجود دارد با طراحی این مجموعه می‌توان پاسخگوی نیاز همگان در این زمینه بود.

 

ـ ایجاد الگوی جدید جهت مجموعه‌های کوچک گردشگری

 

ـ این مجموعه باید قابلیت جوابگویی به نیازهای متعدد و متنوع گردشگران را با درک و لحاظ رفتارها و نیازهای انواع مراجعه‌کنندگان به محوطه را داشته باشد.

 

1-5- علت انتخاب و ضرورت انتخاب موضوع پروژه

 

گردشگری بزرگ‌ترین حرکت مردم در زمان صلح است. امروزه گردشگری یکی از امیدبخش‌ترین فعالیت‌هایی است که از آن به‌عنوان گذرگاه توسعه یادمی کنند (خسروی نژاد، 1387: 98). در حال حاضر بسیاری از کشورها منافع اقتصادی و اجتماعی خود را از گردشگری دریافت می‌کنند و درآمدهای گردشگری درواقع مهم‌ترین هدف را برای توسعه زیرساخت‌های منطقه به کار می‌برد، گردشگری به‌عنوان پدیده‌ای با سودآوری فراوان به همراه گسترش تکنولوژی ارتباطات در وضعیت کنون جهان از چنان جایگاهی برخوردار گشته که تحت عنوان صنعت از آن یاد می‌شود گردشگری یکی از صنایع نیمه دوم قرن بیستم بود و اغلب به‌عنوان یک کلید برای رشد اقتصادی هم در کشورهای توسعه‌یافته و هم درحال‌توسعه استفاده‌شده است (موحدی، 1386: 117) صنعت گردشگری می‌تواند منافع زیادی را برای جوامع مختلف به همراه داشته باشد، این منافع در پنج عنوان اصلی عبارت‌اند از:

 

1- توسعه زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل، انرژی و ارتباطات

 

2- ایجاد زمینه مناسب برای توسعه و حمایت صنایع، کشاورزی، صنعت ساختمان، تغذیه و خدمات

 

3- جذب سرمایه‌های خارجی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم

 

4- هموارسازی بستر مناسب برای افزایش درآمدهای ملی، توسعه فرصت‌های شغلی و ایجاد تحول مثبت در سایر بخش‌های اقتصادی با استفاده از ضریب تکاثری صنعت گردشگری.

 

5- بهبود استانداردهای زندگی (حیدری، 1383: 5).

 

     شهر اهواز باوجود داشتن قابلیت‌های مناسب گردشگری جایگاه مناسبی ازنظر جذب تعداد گردشگر و درآمد ارزی در کشور ندارد؛ لذا رسیدن اهواز به جایگاه مناسب در گردشگری نیازمند توجه همه بخش‌های دولتی، خصوصی مرتبط با این صنعت است. در سال‌های اخیر ملاحظات اکولوژیکی و زیست‌محیطی موجب گردید تا اکوتوریسم به‌عنوان سازگارترین نوع گردشگری بیش از سایر اشکال گردشگری موردتوجه قرار گیرد. درواقع این نوع گردشگری جهت پیشرفت اقتصادی هر کشور، مردم بومی منطقه و حفظ ارزش‌های طبیعی، زیست‌محیطی و فرهنگی مناطق گردشگری مناسب تشخیص داده‌شده است. ازاین‌رو توسعه این بخش جزء اهداف اصلی صنعت گردشگری در نظر گرفته می‌شود.(حسینی، 138: 104)

 

     توسعه فعالیت‌های گردشگری می‌تواند مشاغل متعددی را در بازار کار عرضه کند و با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم موجب تولید زنجیرهای از فعالیت‌ها شود. اشتغال در هتل‌ها، رستوران‌ها، آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های حمل‌ونقل، تأسیسات ورزشی همچون قایقرانی و … به‌طور مستقیم و تقویت بازار صنایع‌دستی و تولیدات محلی و به‌طورکلی اشتغال کلیه کسانی که به شکلی از اشکال گردشگری منتهی می‌گردد، جملگی توان اشتغال‌زایی را نشان می‌دهد، ضمن آن‌که به‌موازات بهبود فضای اشتغال و درآمد، اثرات اجتماعی و روان‌شناختی مهمی را در منطقه ایجاد می‌کند (مختاری، 1382: 7).


فرم در حال بارگذاری ...

« خانه کودک با رویکرد بازی و خلاقیتشناسایی معیار های طراحی مجموعه های فرهنگی -تاریخی در بافت تاریخی در ارتباط با … »