سازمانها همواره علاقه دارند ارزیابی كنند كه چگونه هستند زیرا چنین تصور میشود كه اگر بدانیم چگونهایم بهتر میتوانیم برای آینده برنامهریزی كنیم و تصمیم بگیریم كه چگونه باشیم(نجمی ،حسینی،1383،65)
با گسترش و پیچیدگی اهداف، فرآیندها و ساختار سازمانی در صحنه رقابت، سازمانهایی میتوانند به بقای خود ادامه دهند كه نسبت به انتظارات و خواستههای مشتریان و ذینفعان پاسخگو باشند، همچنین به سودآوری و ثروتآفرینی به عنوان شاخصهای كلیدی و برتر سازمانی توجه كنند. در هر سازمان مدیران نگران نتایج فعالیتهای خود هستند و به دنبال راهكارهایی برای بهبود عملكرد سازمان بوده و معمولاً سعی میكنند از طریق سیستمهای اندازهگیری عملكرد بر فعالیتهای سازمان نظارت داشته و پیگیریهای متناظر را انجام دهند.(بزرگی ،1383، 53)
آنچه به عنوان سؤال بزرگ فرا روی سازمانها قرار دارد این است كه با چه ابزاری و چگونه میتوان ضمن بررسی موارد مختلف به شكل جامع
تمام نقاط قوت و حوزههای قابل بهبود را شناسایی و خود را برای حضوری موفق در عرصه رقابت آماده كرد. (جعفری قوشچی،1384،70)
یكی از بهترین روشهای عارضهیابی و ارزیابی سازمانی،خود ارزیابی است كه در مدل بنیاداروپایی مدیریت کیفیت [7] به آن توجه ویژهای شده است.در كشورهای مختلف از جمله كشور ما این مدل به عنوان مدل ارزیابی عملكرد سازمانها، عارضهیابی و تعالی سازمانی شناخته شده است. (گزارش متدولوژی عارضه یابی سازمانی ،سازمان مدیریت صنعتی ،1382)ا
با توجه به اینكه مدیران و دستاندركاران بانك ملی در پی اطلاع از عملكرد شعب خود میباشند و همچنین یكی از اهداف آنها دستیابی به تعالی سازمانیست، این پژوهش بنا دارد طی مطالعات عارضه یابی در قالب مدل بنیاداروپایی مدیریت کیفیت بستر مناسب جهت حركت بانك ملی به سوی تعالی سازمانی از طریق شناخت عوامل چالشی وعوارض و آسیبهای موجود در معیارهای نهگانه (رهبری، فرآیندها، خطمشی، مشاركتها و منابع،نتایج كاركنان،نتایج جامعه، نتایج مشتری و نتایج كلیدی عملكردی) ارائه نماید
[1] EFQM
[2] data mining
[3] BRIN STORMYA
[4] MIS
[5] voice off costomers
[6] benchmarking
[7] EFQM
فرم در حال بارگذاری ...