وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی دوره های خشكسالی در استان­های كرمانشاه و كردستان باتأكید برماه­های مرطوب

 
تاریخ: 28-11-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

خشكسالی یك پدیده­ی خزنده و تكرار شونده در اقلیم­های مختلف است و اثرات آن صرفاً به نواحی خشك و نیمه خشك محدود نمی­شود و می­تواند در نواحی با بارش بالا و در هر فصل سال رخ دهد. خشكسالی یكی از بلایای طبیعی است كه در مقایسه با سایر بلایا، از نقطه نظر میزان، شدت، طول مدت واقعه، گسترش منطقه، تلفات جانی، خسارت های اقتصادی و اثرات بلندمدت، از اهمیت ویژه­ای برخوردار بوده و در دهه­های اخیر از میان حوادث طبیعی كه زندگی انسان را بر روی كره خاكی تحت تاثیر قرارداده فراوانی بیشتری داشته است. آثار خشكسالی به ویژه در سال­های اخیر علاوه بر محصولات كشاورزی، تولیدات دامی و مراتع بر مهاجرت، بروز آفات و بیماری­ها، كمبود آب­های سطحی  و برداشت بیش از حد آب­های زیرزمینی نیز تاثیر بسزایی داشته تا جایی كه در برخی مناطق باعث شوری آب و خاك شده است.

عکس مرتبط با اقتصاد

 

 

اهمیت تولیدات محصولات زراعی در استان­های كردستان و كرمانشاه به اندازه­ای است كه بالاترین سطح برداشت گندم دیم كشور در این مناطق به ثبت رسیده است و اقتصاد 39 درصد مردم آن بر پایه كشاورزی خصوصاً محصولات دیم از جمله گندم می­باشد. در شرایط نرمال این مناطق از بارندگی مناسبی برخوردار می­باشندو به تبع آن، عملكرد و میزان تولید محصولات دیم در این استان­ها از رتبه بالایی برخوردار است.در سال­های وقوع خشكسالی یا با بارندگی با توزیع نامناسب، خسارات زیادی به محصولات دیم و جمعیت شاغل بخش كشاورزی وارد می­شود. اثرات خشكسالی شدید در این مناطق در دهه­های اخیر از جمله در سال 87-1386 دیده شده است.

 

در این تحقیق سعی بر آن شده است كه سال­های خشكسالی را با توجه به شاخص­های خشكسالی بدست آورده و آن­ را با عملكرد محصولات دیم خصوصاً گندم دیم مطابقت داد. امیداست با این پژوهش بتوان تهمیدات لازم برای مقابله با این پدیده طبیعی كه در بعضی از سال­ها گریبان­گیر این مناطق می­شود را فراهم نمود و از خسارات آن ك


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی خشكسالی و ارایه راهكارها به منظور به حداقل رساندن آسیب های ناشی از آن بر مدیریت آبی استان گیلانتاثیر اقلیم برکشت سویا در منطقه رضوانشهر(استان گیلان ) »