وبلاگ

توضیح وبلاگ من

تحلیل نقش ژئوپلیتیک تمبر در مناسبات سیاست خارجی

 
تاریخ: 28-11-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

، سؤال، فرضیه ها، ضرورت، اهداف، … مربوط به روش و شیوه تحقیق پرداخته شده است.

 

فصل دوّم: تحت عنوان مبانی نظری تحقیق به صورت کلّی به مفهوم جغرافیای سیاسی ونظریه های مهم آن پرداخته شده است.

 

فصل سوّم: به مشخّصات تمبر و جغرافیای سیاسی ایران پرداخته شده است.

 

فصل چهارم: به یافته های تحقیق پرداخته شده است.

 

فصل پنجم: به نتیجه گیری و ارزیابی فرضیه ها اشاره شده است.

 

1-11- هدف کار بردی و بهره وری تحقیق

Efficiency بهره وری

این رساله برای آشنایی دانش پژوهان در عرصه سیاسی– جغرافیایی وکارشناسان و برنامه ریزان امور سیاسی بر مبنای نقش تمبر، به عنوان سفیر و پیام آور صلح و دوستی با دیگرکشورها مفید خواهد بود و همچنین، در راستای اهداف عالی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، است.

 

1-12- تعریف واژگان کلیدی

 

1-12-1- ژئوپلیتیک

 

این واژه، ابتدا در سال 1899میلادی توسّط دانشمند سیاسی سوئد به نام رودولف كیلن وضع شد و به بخشی از معلومات حاصله ناشی از ارتباط بین جغرافیا و سیاست اطلاق شد. تعریفی كه اکنون می توانیم از ژئوپلیتیك ارائه دهیم عبارت است از: درك واقعیّت های محیط جغرافیایی به منظور دستیابی به قدرت، به نحوی كه بتوان در بالاترین سطح وارد بازی جهانی شد و منافع ملّی و حیات ملّی را حفظ كرد: به عبارت دیگر ژئوپلیتیك، عبارت است از علم كشف روابط محیط جغرافیایی و تأثیر آن بر سرنوشت سیاسی ملل(عزّتی، 1382: 70).

 

1-12-2- تمبر

 

تمبر، قطعه کاغذکوچک بهاداری است که به شکل ها، اندازه ها، رنگ های گوناگون، با کادر و حاشیّه، با چسب و دندانه و یا بدون این دو، به

پایان نامه های دانشگاهی

 مناسبت های ویژه، به تعداد معیّن، از سوی ادارات پست چاپ می گردد.

 

1-12-3- سیاست

 

تعاریف سیاست از نظر لغوی و در لغت فارسی عبارت است از:

 

سیاست: یعنی، حكم ‌راندن بر رعیّت و اداره‌كردن امور مملكت، یعنی، سیاست كردن و حكومت‌كردن، یعنی،

 

مجازات‌كردن و تنبیه‌كردن، یعنی، روش و شیوه، یعنی، سیاست فاضله یا امامت، یعنی، سیاست مدنیه كه علمی از اقسام حكمت عملی است.

 

سیاست: یعنی، اصلاح امور خلق و اداره كردن كارهای مملكت، مراقبت از امورداخلی و خارجی كشور، رعیّت داری، مردم داری، پلیتك (عقوبت و مجازات).

 

سیاست: یعنی، ریاست كردن، یعنی، عدالت و داوری، یعنی، اداره‌ی امور داخلی و خارجی كشور، یعنی، طریقه‌ی اداره‌كردن افراد و اصحاب و یاران و نزدیكان، یعنی، یكی از اقسام حكمت عملی است.

 

واژه‌ی سیاست در لغت به معانی:

 

1- پاس داشتن ملك؛ 2- حفاظت و حراست؛ 3- حكم‌راندن بر رعیّت؛ 4- رعیّت‌ داری‌كردن؛ 5- حكومت؛

 

6- ریاست؛ 7- داوری.

 

سیاست: یعنی، فن و تكنیك(علوی،  1386: 24).

 

سیاست، عبارت است از: همّت گماشتن به اصلاح مردم با ارشاد و هدایت آنان به راهی كه در دنیا و آخرت موجب رهایی و نجاتشان گردد.

 

سیاست، عبارت است از: خودآگاهی انسان نسبت به محیط و جامعه و سرنوشت مشترك و زندگی مشترك خود و جامعه‌ای كه در آن زندگی می‌كند و به آن وابسته است.

 

سیاست: در یك كلام باید گفت كه سیاست عبارت است از: انتخاب روش ها(بخشایشی، 1387: 100).

 

1-12-4- سیاست خارجی

 

«سیاست خارجی»، عبارت است از : خطّ مشی و روشی که دولت در برخورد با امور و مسایل خارج از کشور برای حفظ حاکمیّت و دفاع از موجودیّت و [تعقیب و تحصیل] منافع خود اتّخاذ می کند(منصوری، 13: 11).

 

1-12-5- مناسبات سیاست خارجی ایران

 

مناسبات سیاست خارجی ایران، براساس معرّفی فرهنگ و تمدّن ایران و ترویج دین اسلام و شناساندن ابعادگسترده انقلاب اسلامی از جمله: استقلال، آزادی، ظلم ستیزی، عدالت خواهی و دفاع از حقوق مظلومان و انتظار موعود است.

 

1-12-6- ایران

 

ایران، با نام رسمی جمهوری اسلامی ایران، کشوری در جنوب غربی آسیا و در منطقه خاور میانه با 1,648,195 کیلومتر مربع وسعت (هفدهم در جهان) و بر پایۀ سرشماری سال 1390  دارای حدود 76,091,000  نفر جمعیّت است. پایتخت، بزرگترین شهر و مرکز سیاسی  ایران،  تهران است. ایران، از شمال با جمهوری آذر بایجان، ارمنستان و ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان و از غرب با ترکیه و عراق همسایه است و همچنین، از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان محدود می شود (سایت ویکی پدیا).


فرم در حال بارگذاری ...

« A Study of the Concepts ‘Unity’, ‘Individuality’ and ‘Microcosm’ in Emerson’s Selected PoemsAn Investigation into Social Interest An Adlerian Critical Reading of Henrik Ibsen’s A Doll’s Houseand Hedda Gabler in the … »